26.2.09

PIRATERNA OCH DRAKARNA

Det kan vara på sin plats att understryka att kompositören Roger Wallis på inget sätt är emot upphovsrätten. Det inledde han också sin egen presentation med i tingsrätten.

- Jag vill få pengar om någon tjänar pengar på mina verk, säger han kort och upprepar vad han sagt många gånger under de senaste årens fildelningsdebatt, att industrin måste se till de nya förutsättningar som den digitala utvecklingen har medfört.

- Jag tycker det är gullligt att påsta att fildelning är stöld från artister. Jag tror att skivindustrins omsättning har minskat med en miljard kronor, och det betyder en minskning av artisters royalty med cirka 100 miljoner kronor. Samtidigt har konsertindustrin ökat med 500 till 600 miljoner kronor och av den summan får artisterna ungefär hälften, säger Wallis.


- http://www.dn.se/kultur-noje/rattegangen-mot-pirate-bay-dag-8-1.808091


News to me. Intressant.
Men det talas dock bara om musik. Annat, såsom film, etc.? Är det DVD- och Blu-ray-försäljningen då?

Fair.


EDIT:

Ah:


Monique Wadsted:
- Den som laddar ned film, tror du den köper filmen sedan?

- Jag skulle säga att det är rätt vanligt, särskilt vad gäller musik, men hur vanligt kan jag inte säga och jag skulle säga att det samma gäller för film, svarar Wallis på Ponténs avslutande fråga.


/.../

- Vilka är fildelningens förlorare?

- Cd-fabrikerna till exempel, precis som fabrikerna som tillverkade självspelande pianon gick under när grammofonen kom.


Haha!
Han har onekligen en poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar